Offerte maken

Niet onbelangrijk bij het commercieel ontwikkelen van websites is de offerte. Hierin wordt naast de algemene omschrijving van de werkzaamheden het financiële aspect behandeld. Aan de hand van de eerder verzamelde basisinformatie wordt een aanbieding gedaan om de website te ontwikkelen.

Bepaal je grenzen

Het is belangrijk om in de offerte de grenzen aan te geven om later problemen te voorkomen wanneer de website toch groter blijkt te worden dan initieel gedacht. Geef dit bijvoorbeeld aan door een maximaal aantal stramienpagina’s aan te geven en een maximum aantal pagina’s die gevuld zullen worden.

Spreek de taal van je klanten

Probeer daarnaast in de offerte meer te vertellen dan in korte technische termen wat de klant ontvangt. Hij zal hier waarschijnlijk niet veel van begrijpen. Geef aan waarom een bepaalde stap nodig is en wat dit bijdraagt aan het eindproduct, bijvoorbeeld: “Omzetten van het grafisch ontwerp naar templates voor het gebruik in het cms” in plaats van “Realisatie van de basistemplate in html + css”.

Wanneer een klant behoefte heeft aan een technischer verhaal kunnen gebruikte ontwikkeltechnieken natuurlijk wel opgenomen worden.

Trackback URL for this post:

http://webbl.nl/trackback/4
| Meer