Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachines zijn een zeer belangrijk onderdeel van internet. In Nederland maakt 91% van de internetters gebruik van Google als vertrekpunt voor hun speurtocht naar informatie. Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimalization, SEO) is het proces van het verbeteren van de hoeveelheid en kwaliteit van bezoek die via de natuurlijke (onbetaalde) resultaten van zoekmachines komen voor gerichte kernwoorden. SEO kan zich naast de standaard zoekresultaten ook richten op andere zoeksoorten zoals afbeeldingen, lokaal en branchegericht. Ik zal me hier voornamelijk richten op de standaard zoekresultaten, aangezien dit momenteel nog het meest gebruikt wordt.

Indexatie

SEO heeft natuurlijk totaal geen nut wanneer je website niet in de zoekmachines voorkomt. Lees het kader aan de rechterkant om te zien hoe je in de meeste zoekmachines terecht kan komen door aan te melden op slechts een klein aantal websites.

Twee belangrijke aspecten van SEO zijn reeds aan bod geweest in eerdere delen, namelijk de kwaliteit van de broncode en de teksten van de website. Hieronder zal ik iets melden over het derde belangrijke aspect: de kans dat een willekeurig iemand door over het web te klikken op jouw website komt.

Externe factoren

Naast de content op de eigen pagina zijn links richting jouw pagina’s een factor bij de bepaling voor de belangrijkheid van de pagina. Zoekmachines kijken hoe groot de kans is dat iemand op je pagina terecht komt wanneer deze willekeurig over het web surft door gewoon op links te klikken. Wanneer deze kans groot is (wat inhoudt dat veel websites linken naar jouw pagina’s) impliceert dit dat jouw pagina belangrijk is en deze dus hoger in de zoekmachines komt. Staar echter niet blind op het verkrijgen van links om hoger in de zoekmachine te komen, door het verkrijgen van veel links krijg je ook bezoek via deze links en is het dus niet alleen om hoger te scoren in de zoekmachine.

Een gemakkelijk begin is door aan te melden op de websites als www.startpagina.nl zoals ook vermeld in het kader rechtsboven. Je kunt daarna zelf controleren welke websites naar jou linken door ‘site:www.uwwebsite.nl’ in te voeren in een zoekmachine. Uit ervaring wijst uit dat Yahoo hier betere resultaten geeft dan Google. Door deze zoekterm ook voor de sites van concurrenten in te voeren kun je gemakkelijk een beeld vormen waar zij links hebben gekregen, en het aannemelijk is dat je zelf ook een link kan krijgen. Er zijn ook programma’s die je link naar grote aantallen websites sturen, maar hier zitten vaak ook spamsites tussen, welke ervoor kunnen zorgen dat je verbannen wordt uit de zoekmachines.

Om continu gemakkelijk te controleren welke sites naar jou site linken kan het Google Webmaster Hulpprogramma gebruikt worden. Deze geeft een beter resultaat dan de resultaten in de zoekmachine en geeft daarnaast andere nuttige informatie over jouw site in hun zoekmachine.

Redesign van een website en zoekmachines

Bij een redesign is het waarschijnlijk dat de url’s van de pagina veranderen. Wanneer de nieuwe website online gaat, werken de oude pagina’s niet meer en zullen ze zonder pardon uit de zoekresultaten gegooid worden (om maar niet te spreken over de bezoekers die gewoon een 404 naar hun hoofd gesmeten krijgen, niet alleen via de zoekmachines maar ook via alle andere links), met als gevolg dat je opnieuw moet gaan opklimmen in de zoekresultaten. Je kunt dit voorkomen door enkele stappen uit te voeren.

Bij een website redesign met reeds een goede positionering in zoekmachines:

  1. Zet op een rij wat je belangrijkste zoekwoorden zijn. Dat zijn de woorden waarop je gevonden wil worden door mensen die zoekmachines gebruiken.
  2. Onderzoek welke pagina’s op die zoekwoorden het beste scoren in zoekmachines.
  3. Onderzoek welke websites nog naar de oude website en webadressen wijzen. Vraag deze websites naar het nieuwe adres te linken.
  4. Zet alle pagina’s die goed scoren in de zoekmachines en waar externe links naar verwijzen op een rij, en zet de plek van die pagina in de nieuwe website ernaast.
  5. Zorg dat op de nieuwe pagina’s de belangrijkste zoekwoorden net zo goed of beter vertegenwoordigd worden dan hun oude equivalent.
  6. Zorg dat vanaf het moment van lanceren van de nieuwe website, de rij belangrijke pagina’s (of gewoon alle pagina’s als dat mogelijk is) automatisch worden doorverwezen naar de corresponderende nieuwe pagina. Doe dit met een 301 “permanent” redirect (zie .htaccess bij het lanceren van de website in het gedeelte ‘hoe kan dat het beste bereikt worden’).
  7. Maak een goede 404 pagina (zie technische realisatie), waar je bezoekers en zoekmachines mee opvangt die toch een pagina opvragen die je niet hebt doorverwezen.
  8. Laat deze situatie altijd in tact, als je die mogelijkheid hebt. Zo niet, onderzoek dan of alle links in zoekmachines en van externe sites, zijn gewijzigd naar de nieuwe correcte pagina’s, voordat je de redirects weghaalt.

Trackback URL for this post:

http://webbl.nl/trackback/128
| Meer