Usability inspectie

Usability inspectie is een eerste stap om de usability van een website te verbeteren. Bij usability inspectie worden experts ingezet die aan de hand van een aantal methoden de usability van een website evalueren. Een stap verder dan usability inspectie is usability testen, dat in de volgende bijlage aan bod komt. Hieronder een aantal stappen die gevolgd kunnen worden om op eenvoudige wijze de usability van de website te evalueren.
Hoofdbron: artikel “10 top self-test usability tips” van the other media

Zoekfunctie

Een zoekfunctie op een website is bedoeld om informatie te kunnen vinden, en mensen gebruiken deze daar dan ook voor. Regelmatig geeft een zoekmachine echter geen resultaat en betekent dit meestal het einde van de zoektocht. Om ervoor te zorgen dat dit niet het einde betekent moeten er in ieder geval zoekresultaten getoond worden, bijvoorbeeld de laatstgebruikte zoektermen. Daarnaast kan gekeken worden welke zoektermen gebruikt worden om te bekijken wat mensen willen vinden om dit vervolgens aan te bieden.

Navigatieblindheid

Uit recent onderzoek is gebleken dat veel gebruikers navigatieblind zijn (net als bannerblind). Neem dan ook niet aan dat gebruikers enkel via de navigatie rondklikken, maar geef ze ook handvaten in de content. Pagina’s staan namelijk niet op zichzelf als een eiland, maar zijn verbonden met elkaar. Controleer of mensen door de site kunnen klikken zonder de hoofdnavigatie.

Standaard actie

Bij sommige pagina’s is het hoofddoel het uitvoeren van een bepaalde actie. Er kunnen wellicht ook andere acties uitgevoerd worden, maar uiteindelijk gaat het erom dat die ene actie uitgevoerd wordt. Is het ook duidelijk voor de bezoeker dat deze ene actie uitgevoerd moet worden?

Drie aspecten van design

Ben ik op de goede plaats? Is de bedrijfsnaam duidelijk? Is duidelijk wat voor informatie op de pagina gevonden kan worden? Zijn de afbeeldingen ondersteunend hierbij?

Word ik overtuigd door de website? Word ik overtuigd door de website dat ik hier moet zijn voor wat ik zoek? Zijn ze geloofwaardig, leveren ze kwaliteit?

Wat moet ik nu gaan doen? Bellen, iets kopen, iets onthouden, brochure aanvragen? Wordt duidelijk gemaakt hoe ik dat moet doen?

Bekijk of deze vragen binnen een aantal seconden beantwoord kunnen worden. De bezoeker zal dit ook doen, maar dan onbewust.

Categorieën of secties

Mensen zijn meer geneigd om ergens op te klikken als ze weten wat ze krijgen. Is het bij de categorieën ook duidelijk wat erna komt? Wordt er een korte preview gegeven?
Voorbeeld:
Chocolade > zachte binnenkant
Of
Chocolade > zachte binnenkant (pure chocolade met praline, aardbeivulling en meer)

Vreestest (waarom, waarom, waarom?)

Deze test is snel en eenvoudig en heeft betrekking op het gebruik van formulieren. Stel bij een formulier bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat gaan ze doen met mijn adres?
  • Ga ik ongevraagd ‘spam’ krijgen?
  • Kan ik later mijn adres veranderen?
  • Kan ik opzeggen?
  • Moet ik echt alles invullen?

Pagina niet gevonden

Het is onoverkomelijk, soms wordt een pagina niet gevonden (door het verkeerd linken vanaf andere websites, of door het gokken van url’s). Wat gebeurd er? Kan ik hiervandaan komen waar ik wil komen?

Nieuwsbrieven

Wanneer aangemeld kan worden voor nieuwsbrieven, kan ik dan zien:
Wat erin staat? Voorbeelden / archief bekijken?
Hoe vaak hij verstuurd wordt? (dagelijks, wekelijks, maandelijks?)
Wat er verder gaat gebeuren met mijn e-mailadres?

Pagina titels

Pagina titels vallen wellicht niet zoveel op wanneer een gebruiker op de pagina zelf zit, maar verder komen ze wel in zoekresultaten en bij favorieten terug. Het is daarom zeer belangrijk om goede paginatitels te hebben. Is dit ook zo? Controleer hoe de website vermeld wordt in zoekresultaten (site:www.uwwebsite.nl) en kijk of dit ook aantrekkelijk is om te bezoeken.

Trackback URL for this post:

http://webbl.nl/trackback/135
| Meer